DTU Roadrunners

Gennemtestet økobil med autonome ambitioner

torsdag 11 maj 17

Kontakt

Jesper Schramm
Professor
DTU Mekanik
45 25 41 79
Når DTU Roadrunners lader økobilen Dynamo 13.0 køre sin første officielle tur tirsdag d. 16. maj, så er der tale om en bil som er fuldkommen gennemtestet lige fra motor til kørestil. Det er også en bil som holdet satser på kan stille op i kategorien autonome biler til konkurrencen i 2018, et helt nyt tiltag som nu skal præsenteres for offentligheden og æresgæsten H.K.H. Prins Joachim. Team Aalborg Energy deltager også med deres bil som stiller op til Shell Eco-marathon.

DTU Roadrunners deltager med Dynamo 13.0 i Shell Eco-marathon i London, den store europæiske konkurrence om hvem der kan køre længst på literen. Her skal bilen konkurrere i klassen Urban Concept som er en kategori for små bybiler. DTU Roadrunners håber på at kunne gentage og måske forbedre deres verdensrekord fra konkurrencen i 2015, hvor de kørte hvad der svarer til 665 km. på en liter benzin.

Teamleder Mathias Thomsen siger om holdets håb for indsatsen i år: ”Vi håber selvfølgelig på at slå alle de andre. Og så håber vi selvfølgelig også på at gennemføre konkurrencen uden de uheld som vi har oplevet.” Holdet har arbejdet hårdt for at gøre økobilen klar til udfordringerne på banen i London, hvor et knækket baghjulsophæng sendte bilen ud af konkurrencen sidste år.

Et lille, effektivt hold har gennemtestet bilen
Dynamo 13.0 er testet grundigt, både i DTU Mekaniks værksted og på forskellige baner. Holdet har også udviklet en teststand som kan måle motorens ydeevne. Det vil sige at man kan tage motoren ud af bilen og teste den under forhold som simulerer den modstand som bilen vil udsættes for under kørsel, men uden at bilen skal ud at køre. Teststanden, som også kan ses på tirsdag, består af to svinghjul der tilsammen udgør 45 kg, som med et gearingsforhold på ca. 3,5 skal gøre det ud for bilens inerti – på den måde belastes motoren som om den sad i bilen. Holdet har også udviklet et system til at simulere den luftmodstand som jo øges ved højere hastigheder/omdrejninger.

Bilen er også blevet testkørt for at optimere den til de særlige forhold, der gør sig gældende for banen i London hvor der er en del niveauforskelle, og baghjulsophænget er blevet optimeret. I år forventer holdet også at se resultatet af de mange optimeringer som var lavet sidste år, og som man ikke fik set effekten af fordi bilen udgik af løbet.

Nyt fokus: en autonom bil til konkurrencen i 2018
For at forbedre DTU Dynamos brændstoføkonomi endnu mere, har holdet taget hul på arbejdet med at gøre bilen autonom, så bilen vil kunne gennemføre løbet uden indgreb fra en fører. I løbet af foråret har holdet udviklet første del af et system til en autonom Urban Concept bil, og det er målet at dette system kan blive testet ved Shell Eco-marathon 2017. DTU Roadrunners har installeret GPS i bilen til en præcis måling af hvor på banen den befinder sig, og der er indsat sensorer som kan registrere forhindringer på banen under kørsel. Det vil også blive nødvendigt at automatisere bilens styretøj og bremser for at give den autonome bil de samme muligheder som hvis der sad en fører og kørte bilen. På tirsdag vil Henning Si Høj demonstrere de autonome kørefunktioner som er installeret på bilen. DTU Roadrunners forventer at de kan blive et af de første hold til at deltage i den officielle kategori for autonome køretøjer der lanceres ved Shell Eco-marathon 2018.

Et stramt koordineret projekt
Hele projektet er en stramt koordineret indsats hvor de studerende lærer at bruge deres ingeniørkompetencer i praksis, f.eks. når holdets arbejdsgrupper skal have hver deres ting til at fungere sammen så bilen kører bedst muligt. ”Vi lægger vægt på at alt kommer til at spille 100 procent, og vi kommer til at justere på bilen til det sidste. Når bilen så er på banen, så streamer den data til os som vi kan bruge til at justere kørestilen efter,” fortæller pitchef Alexander Meyhoff Crone om hvordan det kommer til at fungere under løbet.

DTU Roadrunners viser økobilen frem på Produktionstorvet på DTU Mekanik tirsdag d. 16. maj kl. 11.00. 

Kontaktinfo: 
Teamleder Mathias Thomsen: s140187@student.dtu.dk 

Pitchef Alexander Meyhoff Crone: s134792@student.dtu.dk

DTU Roadrunners
DTU Roadrunners har installeret GPS i økobilen som en del af at gøren bilen autonom.

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.
http://www.mek.dtu.dk/Nyheder/Nyhed?id=771594a6-74f3-4a72-bba4-b9a499b086d6
22 NOVEMBER 2017